دیدبان
در حضور آیت الله مصباح یزدی انجام شد

تقدیر از "ارتش سری روشنفکران"

تقدیر از "ارتش سری روشنفکران"

به گزارش دیدبان به نقل از نسیم، پیام فضلی نژاد، پژوهشگر موسسه کیهان در این مراسم با حضرت علامه محمدتقی مصباح یزدی دیدار کرد و گزارشی از آخرین تالیفات و پژوهش های خود را به ایشان ارائه داد. علامه مصباح ضمن دعای خیر برای فضلی نژاد، از این نویسنده به دلیل نگارش کتاب «ارتش سری روشنفکران» جلد ۴۵ از سری کتاب های نیمه پنهان تقدیر کرد.
در جلسه نقد و بررسی کتاب «ارتش سری روشنفکران» ابتدا حجت الاسلام دکتر سقای بی ریا (مسئول دفتر سابق جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) و حجت الاسلام قاسم روانبخش به بیان تجلیل خود از کتاب ارتش سری پرداختند و فضلی نژاد به ارائه تحلیلی درباره «منظومه گفتمانی رهبر انقلاب: از تهاجم فرهنگی تا سبک زندگی» پرداخت.
پژوهشگر موسسه کیهان از لطف حضرت علامه مصباح سپاسگزاری کرد و با تبریک روز ولادت حضرت زهرا و امام خمینی(ره) گفت: اگر «رساله امام جنگ عقیده» به کتاب ارتش سری منضم نمی شد، کار ما برکت پیدا نمی کرد. نگارش برخی فصول ارتش سری بیش از ۶ ماه طول کشید و تالیف این کتاب ۳ سال زمان برد، اما رساله امام جنگ عقیده را یک هفته ای نوشتم. ما در ۸ سال گذشته در کیهان یک حلقه ی صحیفه خوانی داشتیم که تجربه بی نظیری برای شکل گرفتن ذهنیت من بود و این تجربه پربرکت، هنگامی که تصمیم گرفتم در روزهای آخر چاپ ارتش سری روشنفکران، رساله امام جنگ عقیده را به آن اضافه کنم، بسیار موثر بود. کوشیدم که این رساله یک مبنای معرفتی برای کتاب باشد تا مخاطب راه را گم نکند و به سرچشمه اسلام و عرفان ناب محمدی (ص) متصل شود.
نویسنده کتاب «شاه کلید انگلیسی» گفت: وقتی من برای رونمایی کتاب ارتش سری محضر علامه مصباح یزدی رسیدم چند اتفاق روی داده بود. یکی پازل و نقشه جریان فتنه در سال ۱۳۹۰ شفاف تر شده بود و سیستم اصلاعاتی و قضایی کشور به اشراف کامل بر موضوع رسیده بود. دوم اینکه بحث نقد علوم انسانی به گفتمان مسلط رهبر معظم انقلاب تبدیل شده بود و در شهریور ۱۳۸۸ فرمودند که با شجاعت وارد نقد علوم انسانی غربی شوید. سوم اینکه نقش انگلیس در حوادث فتنه بسیار برجسته و پررنگ به نظر می رسید و به تدریج و به تعبیر رهبری «دست خبیث دولت انگلستان» پشت سر این حوادث دیده شد. می دانستیم که رهبر انقلاب دغدغه پژوهش و تالیف در حوزه فلسفه استعماری غرب را دارند و سمبل این فلسفه که قدمت دیرینه دارد، فلسفه سیاسی انگلیس است. من اردیبهشت ۱۳۹۰ یک جمع بندی از روش شناسی ام به حضرت علامه مصباح ارایه دادم.
فضلی نژاد با بیان اینکه پس از کتاب ارتش سری، کتاب شاه کلید انگلیسی در ملاقات با علامه مصباح کلید خورد، ادامه داد: «جمع بندی ام این بود که برای شناختن ریشه های فتنه و براندازی نرم به سراغ نگارش اثری مستقل در باب تاریخ و فلسفه سیاسی انگلیس بروم و ریشه های بسط آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی را بکاوم و این فهرست این کتاب را با راهنمایی بی نظیر حضرت علامه در ذهنم نهایی کردم. حضرت علامه فرمودند در شناخت ریشه های فراماسونری از نقد و بررسی «دانته» آغاز کنم و البته این کار که انجام شد که برای خود من بسیار عرصه مطالعاتی مفید و بی نظیری بود، چون حضرت علامه من را به سوی مبنای اصلی و اصیل راهنمایی فرمودند. حاصل پژوهش درباره دانته را نیز در سال ۹۱ به عنوان یک سخنرانی مسقل در موسسه امام خمینی ارائه کردم. من تاثیر مستقیم نفس قدسی حضرت علامه را در کار و زندگی ام دیدم، همانگونه که تاثیر توسل های عاشقانه آقای حسین شریعتمداری را به حضرت فاطمه زهرا (س) سال ها در کیهان حس کرده ایم و برای این نعمات از خداوند سپاسگزارم.»
پژوهشگر موسسه کیهان نگارش «تاریخ سیاسی علوم انسانی» را یکی از نیازهای جامعه دانشگاهی کشور دانست و گفت: اگر این تاریخ نوشته شود دیگر نمی توانند «جان لاک» برده دار را که سهام دار کمپانی استعماری هند شرقی بود، به جای یک «فیلسوف آزادی خواه» جا بزنند و جعل کنند و آقای خاتمی نیز در کتاب «از شهر دنیا تا دنیای شهر» نمی تواند بدون منبع و ماخذ و تفسیر منطقی بنویسد که جان لاک مومن بود و فلسفه اش مبتنی بر فطرت است.»
در پایان این مراسم علامه مصباح یزدی و حجت الاسلام سقای بی ریا هدایایی را به نویسنده کتاب «ارتش سری روشنفکران» اهداء کردند.

مرتبط‌ها

راه کاهش ظلم در خانواده افزایش حرمت پدر است

خروجی قرمز حمل سلاح آسان در ایران

خادمیاران رضوی: طلیعه‌ای نو از «آفتاب» فرهنگ شیعی

تحلیلهای رنگین برای عمامه خونین

سبکِ زندگی پرونده‌ساز!

تعداد بالای پرونده در قوه؛ آسیب اجتماعی یا اشکلات ساختاری؟